Volný čas trávíme v obchodních centrech

V Evropské Unii patříme ke státům, které mají na svém území největší počet obchodních center, a také u nás obchodní centra celoročně navštěvuje nejvíce lidí. Zeptali jsme se odborníků a nahlédli do statistik, pročež se ukázalo, že Češi berou své rodiny do obchodních center za zábavou, třeba aby tam strávili sobotní odpoledne i s dětmi v rámci některého z kulturních programů nebo se zúčastnili nějaké akce, které v obchodním domě probíhá.

Nejde už zdaleka jenom o nakupování, ale o dětské koutky, kde si mohou ratolesti hrát a kde je většinou zjednaný profesionální dozor, takže si rodiče mohou jít po nákupech a dítě či děti nechat na starosti několika mladým slečnám, které se o vaše potomky rády postarají.

Čím je zájem způsoben?
Odborníci se shodují na tom, že se Češi přizpůsobují světovému a hlavně americkému fenoménu, kdy v obchodních centrech tráví volná odpoledne. Experti uvádějí, že lidé jdou do nákupního centra alespoň jednou za měsíc, a to až ve dvaaosmdesáti procentech, načež tady většinou stráví polovinu dne. Čtyřicet procent populace jde do nákupního centra za zábavou a volným časem častěji než jednou do týdne. Dále vyplývá ze statistik, že každý druhý Čech zde tráví dobu delší, než jsou tři hodiny.

Jaké má obchodní centrum funkce
Už dávno nejde jenom o obchody, ale také o místo, kde se setkávají mladí lidé, k seznamování, k prvním schůzkám. Lidé si chodí prohlédnout zboží nebo se jenom toulat, zabít čas či si užívat anonymity davu. Sociologové k tomuto dodávají, že v obchodním centru si najde každý to svoje, jakákoli generace nebo zaměření.

Nakupování nebo společenský rozměr
V dnešních obchodních centrech už dávno nejde jenom o to, nakoupit si, co potřebujeme, zaplatit a rychle zmizet. Přebytkem zboží a reklamy, která na nás útočí každý den na každém kroku, nás nutí ke „koukání“, vybírání, sledování nejroztodivnějších věcí, které se dají vidět, sehnat a koupit, aniž by koupi návštěvník zamýšlel.